Het contrast tussen het vliegveld in Luik en dat in Beek, veertig kilometer verderop, kan bijna niet groter zijn. De groei van Bierset is indrukwekkend, terwijl Maastricht Aachen Airport nog jaren nodig heeft om uit de rode cijfers te komen.
Bierset behoort tot de top vijf van vrachtvliegvelden in Europa. De hoeveelheid vracht die in Maastricht Aachen Airport in een heel jaar wordt vervoerd, gaat in Luik binnen twee weken de lucht in.
Als verklaring voor de slechte resultaten in Beek wordt vaak de wereldwijde crisis in de vrachtluchtvaart genoemd, maar volgens de directie van Luik Airport is daar absoluut geen sprake van.
De cijfers van Luik spreken boekdelen. Het vrachtvolume groeide in 2024 met 16 procent en het aantal cargo-maatschappijen nam toe van veertig naar 48. Er wordt nog eens vijfhonderd miljoen euro geïnvesteerd om het vrachtvolume te verhogen naar 2,5 miljoen ton per jaar.
Directeur Jossart benadrukt het belang van grote klanten voor het succes van Luik. Hij wijst naar het contract met TNT als de eerste stap naar hun huidige succes. Maastricht Aachen Airport hoopt met nieuwe vrachtmaatschappijen zoals MSC Air Cargo terrein te winnen op Luik.
Maastricht Aachen Airport ziet de groei van Luik als uitdaging en hoopt ontevreden klanten te trekken. Luik Airport benadrukt echter dat hun klanten zeer tevreden zijn, wat blijkt uit de groei naar bijna vijftig maatschappijen.